Dynasty tietopalvelu Haku RSS Sulkavan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.sulkava.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.sulkava.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 24.03.2025/Pykälä 64


 

DigiFocus hanke

 

KHALL 24.03.2025 § 64  

221/14.01.00/2022  

 

Selostus Sulkavan kunnalle on saapunut pyyntö osallistua ProAgrian kautta DigiFocus - tehoa ja kasvua yritysten liiketoiminta -hankkeeseen.

 

 Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy (Xamk), Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Savonlinnan Hankekehitys Oy ja ProAgria Etelä-Savo ry.

 

 Kyseessä on jatko Digiportaat - asiakaslähtöisempää digitaalista liiketoimintaa -hankkeelle.

 

 Vuosina 2019-2025 toteutettu Digiportaat-hanke on saanut yrityskentästä erinomaista palautetta koulutusten käytännönläheisyydestä ja tarve-lähtöisyydestä. Hanke on tavoittanut jatkuvasti uusia yrityksiä ja hankesuunnittelua varten tehtyjen yrityskartoitusten mukaan tarve ei ole

 vähenemässä. Ymmärrystä ja jatkuvaa oppimista digitaalisista ratkaisuista tarvitaan.

 Toimintaympäristön muutos on pysyvää ja jatkuvan oppimisen tarve ilmeinen. Sisällöllisesti hanke toimii aihealueella, jossa yritysten osaamista on jatkuvasti pidettävä yllä ja päivitettävä.

 Hankkeessa huomioidaan muuttuva toimintaympäristö ja uusien teknologioiden haltuunotto.

 DigiFocus-hankkeen suunnittelussa on hyödynnetty B2B-yrityksille, digi- ja mainostoimistoille, monialaisille maatiloille ja pienyrittäjille tehtyjä kyselyjä. Näiden lisäksi kartoitetaan parhaillaan kyselyn avulla yrittäjien intoa lähteä uuteen DigiFocus-hankkeen. Vastausten perusteella yrittäjät näkevät toiminnan erittäin tarpeellisena ja haluavat hyödyntää matalan kynnyksen koulutuksia ja valmennuksia sekä verkostoitumista jatkossakin. Nämä erilaiset kouluttautumistarpeet on huomioitu ko. toimialoille suunnatuissa räätälöidyissä koulutuspoluissa.

 

 DigiFocus-hankkeen keskeiset tavoitteet:

 . Tarjota käytännönläheistä tukea digitaalisten työkalujen, palveluiden ja

 liiketoimintamallien käyttöönottoon ja kehittämiseen.

 . Parantaa yritysten digimarkkinoinnin osaamista myynnin tehostamiseksi, näkyvyyden kasvattamiseksi ja asiakaslähtöisyyden vahvistamiseksi.

 . Syventää asiakaslähtöistä toimintatapaa ja auttaa yrityksiä tämän avulla vahvistamaan kilpailukykyään kotimaassa ja kansainvälisesti.

 . Auttaa yrityksiä hyödyntämään uusia teknologioita ja data-analytiikkaa päätöksenteon ja asiakaskokemuksen parantamiseksi.

 . Lisätä ymmärrystä vastuullisesta digiliiketoiminnasta ja sen merkityksestä.

 . Parantaa yritysten tehokkuutta (päätöksenteko ja asiakaskokemus) tekoälyn ja data-analytiikan avulla.

 . Edistää yritysten välistä verkostoitumista ja vertaisoppimista, erityisesti fokusoiduissa kohderyhmissä, tukien tiedonvaihtoa ja yhteistyötä.

 

 Hankkeen toimenpiteet on järjestetty kuudeksi työpaketiksi:

 - TP0 Hallinto ja markkinointi

 - TP1 Yrittäjän osaamisen kartoittaminen ja kehittäminen (analyysi ja haastattelu neuvojan kanssa)

 - TP2 B2C-yritysten koulutukset (liiketoimintaansa kehittäville yrittäjille, 105 osallistuvaa yritystä)

 - TP3 Mainos- ja digitoimistot (räätälöity koulutuspolku, 10 osallistuvaa yritystä)

 - TP4 Verkkokauppiaat (koulutuspolut aloittaville ja kehittäville kauppiaille, 20 osallistuvaa yritystä)

 - TP5 B2B-yritysten koulutukset (kasvua tavoittelevat B2B-yritykset, 15 osallistuvaa yritystä)

 - TP6 Monialaiset maatilayritykset (kaksi koulutuspolkua, 16 osallistuvaa yritystä)

 Tavoitteena on, että 180 yritystä tekee digiliiketoiminnan analyysin, jonka jälkeen toteutetaan haastattelu digiyritysneuvojan kanssa keskustellen yrityksen digiliiketoiminnan kehittämisen tarpeista. Tavoitteena on, että 155 yritystä ohjautuu keskustelun jälkeen hankkeen eri työpakettien koulutuksiin.

 

 ProAgria toteuttaa hankkeessa digineuvonnan haastatteluja maaseutuyrittäjille, osallistuu koulutustarpeiden arviointiin ja koulutusten suunnitteluun, tukee muiden työpakettien toteutusta, osallistuu Get things done-työpajoissa ohjaamiseen sekä vastaa kokonaisuudessa TP6 työpaketin toteutuksesta. Monialaisille maatiloille suunnatussa työpaketissa järjestetään kaksi koulutuspolkuja, joihin otetaan yhteensä max. 16 yrittäjää. Koulutuspolut sisältävät molemmat 3-4 koulutuskertaa ja niiden sisältö on suunnattu erityisesti koneurakointia ja matkailua sivutoimisesti tekeville monialaisille maatilayrittäjille.

 

 Toteutusaika: 1.9.2025-31.8.2027

 

 Koko hankeen kustannusarvio on n. 1386750 €. ProAgria Etelä-Savon osalta kustannusarvio on 161969 €

 

 Tällä hakemuksessa haemme kunta-rahoitusta ProAgria Etelä-Savon osuuteen yhteensä 1742 € euroa. Hankerahoittaja edellyttää kuntien päätöstä kuntarahasta ennen hakepäätöstä.

 

 Esityksemme kuntarahoituksen jakautumisesta kunnittain perustuu maatilojen määrään kunnittain. Tilamäärätiedot perustuvat Tiken tilastoihin. Seuraavassa taulukossa on budjettiin perustuva esitys kuntarahaosuuden vuosittaisesta jakautumisesta. Laskutus tapahtuisi kahdesti vuodessa.

 

 Maatilat kpl     %      2025    2026    2027    2028  Yht

              73     6,52    290       871      581        0 1742

 

 Liitteenä DigiFocus -hanke-esittely, sekä yritysvaikutusten arviointi.             

 

Valmistelija Elinkeinotoimen sihteeri Maisa Kokki (puh. 044 4175213)

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Sakari Varala

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus hyväksyy osallistumisen DigiFocus-tehoa ja kasvua yritysten liiketoiminta -hankkeeseen ja kuntarahoitusosuuden vuosittaisesta jakautumisesta yhteensä 1742 €

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

Taina Huiskonen oli osallisuusjäävinä tässä pykälässä klo 15.09 - 15.16.

Henna Pylkkänen on pöytäkirjantarkastajana tässä pykälässä.