RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynasty.sulkava.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://dynasty.sulkava.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 06.10.2024/Pykälä 146
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Sulkavan kunnanhallituksen kannanotto Etelä-Savon hyvinvointialueen talouden tasapainottamiseen ja uusien sopeutustoimenpiteiden hyväksymiseen
KHALL 06.10.2024 § 146
Selostus Etelä-Savon hyvinvointialueen taloustilanne on vaikea. Vuoden 2023 tilinpäätöksessä on taseessa 34,4 miljoonaa euroa kumulatiivista alijäämää. Vuoden 2024 toisen osavuosikatsauksen tulosennuste on hieman alkuperäistä talousarviota parempi eli 44,2 miljoonaa euroa alijäämäinen. Ennuste merkitsisi toteutuessaan 78,6 miljoonan euron kumulatiivista alijäämää vuoden 2024 tilinpäätöksessä.
Huhtikuussa julkaistujen uusien rahoituslaskelmien mukaan Etelä-Savon hyvinvointialueen valtionrahoituksen määrä on vuodesta 2026 alkaen jäämässä ennakoitua alhaisemmalle tasolle, mikä edelleen lisää talouden sopeutuspainetta. Vuoden 2024 toisessa osavuosikatsauksessa päivitetyn talousnäkymän perusteella vuoden 2026 tulos uhkaa ilman lisätoimenpiteitä kääntyä alijäämäiseksi. Osavuosikatsauksessa esitetty arvio kumulatiivisen alijäämän määrästä vuoden 2026 lopussa on noin 82 miljoonaa euroa. Arviossa on jo huomioitu vuosille 2025-2026 tavoiteltavat lisäsopeutukset. Maanantaina 23.9.2024 julkaistuissa uusissa rahoituslaskelmissa vuoden 2026 rahoitus on selvästi kevään laskelmia korkeammalla tasolla, ja vuoden 2026 näkymä kääntyi jälleen noin 10 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Rahoituksen perustason noususta huolimatta vuodet 2027-2028 näyttäytyvät edelleen voimakkaasti alijäämäisinä, ja niiden rahoituksen taso myös laskee vuoteen 2026 verrattuna. Päivitetyt rahoituslaskelmat toivat kaivattua lisäystä hyvinvointialueen rahoituksen määrään ja helpottivat pahinta painetta etenkin vuodelta 2026. Sopeutustoimenpiteet ovat kuitenkin edelleen täysin välttämättömiä, jotta hyvinvointialueen talous saadaan lainsäädännön edellyttämällä tavalla tasapainoon.
Aluehallituksen esityksen mukaan, aluevaltuusto päättää hyväksyä seuraavat uudet sopeutustoimenpiteet vuosille 2025-2026
Terveyspalvelut
1. Mikäli vireillä olevat lainsäädäntömuutokset hyväksytään, toteutetaan sairaalapalveluiden ja päivystyksen muutokset
2. Mikäli vireillä olevat lainsäädäntömuutokset hyväksytään, toteutetaan akuuttipalveluiden muutokset
3. PTH-osastojen keskittäminen
4. Perusterveydenhuollon avopalveluiden toiminnalliset uudistukset
5. Sote-keskuspalveluiden tilakäytön tiivistys skenaarion 1 mukaisesti
6. Suun terveydenhuollon sopeutustoimet
7. Kuntoutuksen sopeutustoimet
8. Omien psykologien rekrytoinnit
9. Diagnostisten ja tukipalveluiden sopeutustoimet
10. Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden kehittäminen
11. Terveyspalveluiden muut toimenpiteet
Ikääntyneiden palvelut
12. Geriatristen osastojen arviointi ja kehittäminen
13. Mikäli vireillä olevat lainsäädäntömuutokset hyväksytään, toteutetaan ympärivuorokautisen asumisen mahdollinen mitoituksen lasku ja tilojen tiivistäminen
14. Ikääntyneiden palveluiden henkilöstövähennykset
15. Kotihoidon kehittämistoimet
16. Arjen tuki- ja etäpalveluiden kehittämistoimenpiteet
17. Ikääntyneiden palveluiden muut toimenpiteet
Sosiaalipalvelut
18. Lapsiperhepalveluiden peittävyyden kasvattaminen lastensuojelun palvelutarpeen ennaltaehkäisemiseksi
19. Lastensuojelun asiakasohjauksen, palvelutarpeenarvioinnin ja palveluiden kriteerien kehittäminen
20. Lastensuojelun sijoitusprosessin selkeyttäminen
21. Lastensuojelun kilpailutusten kehittäminen
22. Lastensuojelun tuottajaohjauksen ja palveluiden sisällön kehittäminen
23. Vaalijalan oman toiminnan tehostaminen
24. Vaalijalan muut kehittämiskohteet (ml. kiinteistökysymykset, erillisselvitys)
25. Työikäisten palvelu, kuntouttavan työtoiminnan muutokset
26. Kasvatus- ja perheneuvonnan esihenkilöjärjestelyt
27. Sosiaalipalveluiden toimitilojen tiivistäminen
Konsernipalvelut
28. 10-20 % alennuksen neuvottelu vuokratilojen sopimuksiin
29. YTA-yhteishankinnat
30. Ruokapalveluiden tuotantotapamuutokset
31. Siivouspalveluiden tuotantotapamuutokset
32. Talous- ja henkilöstöhallinnon kehittämistoimet
33. IT-järjestelmämuutokset
34. Konsernipalveluiden muut toimenpiteet (kiinteistövero, lautakunnat)
Pelastus- ja turvallisuuspalvelut
35. Pelastustoimen henkilöstömuutokset.
Lisäksi palvelutasopäätöksen yhteydessä aluehallitukselle annetaan kokonaisselvitys kytkennästä ensihoitopalveluihin
36. Pelastus- ja turvallisuuspalveluiden muut toimenpiteet
Sulkavan kunnanhallitus nimeää kunnan edustajat tytäryhteisöjen yhtiökokouksiin, tarvittaessa kunnan edustajille annetaan ohjeita kunnan kannan ottamiseksi tärkeimpiin asioihin. Kunnanhallitus voi antaa yhtiö- ja vuosikokousedustajille ohjeita yhtiöiden hallitusten jäsenten ja tilintarkastajien valinnasta. (Sulkavan kunnan konserniohje 1.4)
Etelä-Savon hyvinvointialueen aluevaltuuston esityslistan 7.10.2024 asianumero 70 Etelä-Savon hyvinvointialueen talouden tasapainottaminen ja uusien sopeutumistoimenpiteiden hyväksyminen. Liitteessä 5 sivulla 34 ilmoitetaan, että toimenpiteenä on perusterveydenhoidon osastojen keskittäminen ja muutoksessa Sulkavan osastopaikkojen lakkautus. Säästömekanismina on Terveystalon kanssa ollut ostopalvelusopimuksen irtisanominen. Säästötoimenpide tuottaa esityksen arvion mukaan noin miljoonan euron säästöt.
Sulkavan kunta on erittäin huolissaan Sulkavan kunnan vuodeosaston lakkauttamisesityksestä ja pelastustoimen leikkaustoimenpiteistä. Osastojen lakkauttamiset vaikeuttavat kuntalaisten lähipalveluiden saatavuuteen. Omaiset eivät pääse katsomaan läheisiään ja matkat tulevat kohtuuttoman pitkiksi. Omaisten käynnit läheisten luona tuottavat haasteita, sillä joukkoliikenteen palveluita ei ole. Myös ilmaston näkökulmasta ylimääräisistä kulkemisista tulisi luopua.
Sulkavan kunnan ja Terveystalon palvelusopimus on alkuperäisesti allekirjoitettu 25.4.2016. Kyseessä on määräaikainen sopimus, joka on voimassa vuoden 2026 loppuun asti. Sopimus siirtyi 1.1.2023 Etelä-Savon hyvinvointialueen sopimukseksi hyvinvointilalueiden aloittaessa toimintansa.
Sopimuksen muuttaminen on hankintalain vastaista. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 136 §:n mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä.
Olennaisena pidetään ainakin muutosta, jos:
1) muutoksella otetaan käyttöön ehtoja, jotka, jos ne olisivat alun perin kuuluneet hankintamenettelyyn, olisivat mahdollistaneet muiden kuin alun perin valittujen ehdokkaiden osallistumisen menettelyyn tai muun kuin alun perin hyväksytyn tarjouksen hyväksymisen tai jotka olisivat tuoneet hankintamenettelyyn lisää osallistujia;
2) sopimuksesta tai puitejärjestelystä tulee muutoksen jälkeen taloudellisesti edullisempi sopimuskumppanille sellaisella tavalla, jota alkuperäisessä hankintasopimuksessa tai puitejärjestelyssä ei ollut määritetty;
3) muutos laajentaa sopimuksen tai puitejärjestelyn soveltamisalaa huomattavasti;
4) sopimuskumppani, jonka kanssa hankintayksikkö on alun perin tehnyt sopimuksen, korvataan uudella sopimuskumppanilla.
Tässä tapauksessa sopimusmuutosta voidaan pitää olennaisena, koska
a) jos muutos olisi ollut jo tarjouskilpailun yhteydessä tiedossa, olisi tämä voinut vaikuttaa tarjouskilpailun lopputulokseen. Tällaisesta muutosmahdollisuudesta ei ole sovittu alkuperäisessä sopimuksessa eikä tarjouskilpailun ehdoissa. Lähipalveluina tuotettavat vuodeosastopalvelut ovat voineet vaikuttaa tarjousten sisältöön ja tarjoushintoihin: palveluiden laajuuden vuoksi tällä on varmasti ollut vaikutusta hinnoitteluun.
b) muutos vaikuttaa sopimuksen laajuuteen olennaisella tavalla. Sopimusmuutoksen johdosta sopimuksen laajuus supistuu. Oikeuskäytännössä on katsottu, että myös palveluiden laajuuden supistaminen voidaan katsoa olennaiseksi sopimusmuutokseksi.
Nyt suunniteltu sopimusmuutos on hankintalain vastainen kielletty sopimusmuutos. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muutoksen toteutuessa tätä arvioidaan kiellettynä suorahankintana. Hankintalain vastaisten suorahankintojen seuraamuksista on säädetty hankintalain 154 §:ssä. Seuraamuksena voi tulla jopa tehottomuusseuraamus ja seuraamusmaksun suorittaminen valtiolle. Riskinä on myös hyvitysmaksun suorittaminen. Seuraamusmaksu ja hyvitysmaksu voivat olla kumpikin jopa 10 % sopimuksen kokonaisarvosta. Lisäksi tehottomuusseuraamukseen liittyy riskinä vahingonkorvausvastuu.
Esittelijä Kunnanjohtaja Sakari Varala
Päätösehdotus Sulkavan kunnanhallitus hyväksyy selostusosan mukaisen kannanoton.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |