Dynasty tietopalvelu Haku RSS Sulkavan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynasty.sulkava.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynasty.sulkava.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Peruspalvelulautakunta
Pöytäkirja 22.09.2021/Pykälä 54



 

Perusopetuksen seudullinen arviointi

 

PPALLTK 22.09.2021 § 54  

78/12.01.01/2021  

 

 

 

Selostus Perusopetuslain ja opetussuunnitelman mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia opetuksen säännöllisestä arvioinnista ja kehittämisestä. Arviointia tapahtuu sekä koulu- että kuntakohtaisesti.

 

 Savonlinnan seudulla suoritettiin ajalla 27.4.-7.5.2021 laaja seudullinen opetuksen arviointi, johon verkkokyselynä vastasi

 n. 2 530 perusopetuksen oppilasta, n. 700 huoltajaa ja n. 410 opetushenkilöstöön kuuluvaa Enonkoskelta, Heinävedeltä, Juvalta, Rantasalmelta, Savonlinnasta ja Sulkavalta. Vastaajia oli aika lailla saman verran kuin edellisellä kerralla 2016. Kysely piti tehdä jo keväällä 2020, mutta tuolloin etäopetusjaksojen takia kyselyä päätettiin vertailtavuuden vuoksi siirtää vuodella eteenpäin.

 

 Kyselyyn vastanneet oppilaat olivat 3.-9. luokan oppilaita. Opetushenkilöstöön kuuluvat vastaajat olivat opettajia, rehtoreita ja koulunkäynninohjaajia/ avustajia.  

 

 Kysymykset liittyivät opetukseen, oppimisympäristöön, opiskelun tukeen, tieto- ja viestintätekniikkaan sekä kodin ja koulun yhteistyöhön. Huoltajilta kysyttiin lisäksi mm. tiedottamisesta sekä henkilökunnalta työyhteisöstä ja johtamisesta.

 

Oppilaiden vastaukset osoittavat valtaosan kysytyistä asioista menneen eteenpäin verrattuna viiden vuoden takaiseen kyselyyn. Oppilaista n. 91% pitää saamansa opetusta hyvänä ja 88% opettajia ammattitaitoisina. Nämä tulokset ovat hiukan parantuneet edellisestä kyselystä.

 

 Kaikki kysytyt oppimisympäristöön liittyvät asiat ovat oppilaiden mielestä parantuneet. 91% oppilaista pitää koulurakennusta turvallisena ja 87% tiloja toimivina. Myös koulupihan turvallisuus ja monipuolisuus ovat oppilaiden mielestä lisääntyneet. Oppilaat myös kokevat, että heitä kannustetaan aikaisempaa enemmän. Myös luokkahenki ja koko koulun ilmapiiri saa aikaisempaa enemmän kiitosta. Entistä suurempi osa oppilaista on sitä mieltä, että tunneilla vallitsee hyvä työrauha. Nyt noin 2/3 oppilaista ajattelee näin.

 

 Opiskelun tukipalveluista oppilaat nostavat esiin vähän lisääntyneen mahdollisuuden tukiopetukseen ja koulunkäynninohjaajan apuun. Kouluruuankin katsotaan parantuneen viiden vuoden takaisesta. 65% oppilaista on sitä mieltä, että kouluruoka on hyvää ja monipuolista. Kuraattorin, psykologin, terveydenhoitajan tai opinto-ohjauksen resurssien/ avun arvioidaan pysyneen jotakuinkin entisellään, erityisopettajan avun jopa hieman vähentyneen.

 

 Koulussa tapahtuvan tieto- ja viestintätekniikan käytön oppilaat katsovat lisääntyneen merkittävästi. Päivittäin sitä kertoo käyttävänsä yli 70% oppilaista. Koulun laitteita pitää ajanmukaisina suunnilleen sama määrä. Oppilaiden Wilman käyttö on lisääntynyt todella merkittävästi.      

 

 Ilmeisesti korona-ajan ilmiönä oppilaat ovat noteeranneet

 vähentyneet kodin ja koulun yhteiset tapahtumat sekä koko

 koulun yhteiset tapahtumat. 

 

 Huoltajista yli 90% pitää lapsensa saamaa opetusta laadukkaana ja on sitä mieltä, että lapsensa saama opetus vastaa annettuja tavoitteita. He myös ovat vakuuttuneita siitä, että koulu on onnistunut perustietojen ja -taitojen opettamisessa. Noin 85% on sitä mieltä, että opettajat ovat ammattitaitoisia ja n. 75% on sitä mieltä, että opetuksessa otetaan huomioon oppilaan omat kyvyt ja taipumukset. Huoltajat arvioivat, että kaikki nämä ovat parantuneet verrattuna viiden vuoden takaiseen kyselyyn.

 

 Koulurakennuksiin ja -pihoihin liittyvissä asioissa 75-80% huoltajista on samaa mieltä mm. siitä, että koulutilat ovat turvallisia, toimivia ja viihtyisiä. Sama määrä pitää koulun ilmapiiriä kannustavana. Kaikissa oppimisympäristöön liittyvissä asioissa on huoltajien mielestä tapahtunut parantumista verrattuna v. 2016 kyselyyn.

 

 Opiskelun tukeen liittyvät asiat ovat huoltajien mielestä pääosin hiukan parantuneet. Entistä isompi joukko ajattelee, että koulussa pystytään puuttumaan oppilaiden ongelmiin riittävän varhain. Lähes 90% on sitä mieltä, että lapsella on riittävästi mahdollisuuksia kouluterveydenhuollon palveluihin. Koulun ruokailuun liittyvissä asioissa on huoltajien kriittisyys hiukan lisääntynyt ja koulukuljetusten toimivuudessa hiukan vähentynyt. Huoltajien mielestä lapsi saa tarvittaessa tukiopetusta. 

 

 Koronaepidemian vaikutus näkynee siinä, että viisi vuotta sitten huoltajista n. 84% ajatteli kodin ja koulun yhteisiä tapahtumia olevan riittävästi, nyt vain 65%. Samoin edellisessä kyselyssä 72% huoltajista ajatteli olevan riittävästi mahdollisuuksia vaikuttaa koulun toimintaan, nyt vain 61%. Myös henkilökunnan vastauksissa sama trendi näkyy selvästi. Koronan takia peruuntuneet yhteiset tapahtumat koetaan huonoksi asiaksi.

 

 Huoltajat arvostavat yhteydenpitoa opettajan kanssa ja yli 87%:n mukaan vuorovaikutus opettajan kanssa onkin luontevaa. Huoltajan, oppilaan ja opettajan kanssa pidettävät keskustelut koetaan erittäin tarpeellisiksi. Samalla tavalla ajattelevat myös koulujen henkilökuntaan kuuluvat. 

 

 Selvästi toimivimmaksi yhteydenpidon tavaksi huoltajat arvioivat sähköisen opiskelun seurantaympäristö Wilman. Seuraavaksi toimivimpana huoltajat pitivät vanhempaintapaamisia. Puhelu, yhteiset vanhempainillat ja tekstiviesti/ Whatsapp saivat myös kannatusta. Lähes 90% huoltajista oli sitä mieltä, että koulun ja luokan asioista tiedottaminen on toimivaa. Noin 95% huoltajista seuraa Wilmaa säännöllisesti. Huoltajat olivat aiempaa tyytyväisempiä Wilman monipuolisesta käytöstä.

 

 Henkilökunta on huolissaan tukipalveluiden riittävyydestä ja jaksamisesta. Koulujen henkilökunnan vastaajista 75% oli opettajia ja rehtoreita ja 25% koulunkäynninohjaajia ja avustajia. Yli 95% vastaajista oli jonkin verran tai täysin samaa mieltä siitä, koulun opetus on laadukasta, vastaa asetettuja tavoitteita, on onnistunut perustietojen antamisessa ja että opettajat ovat ammattitaitoisia. Noin 88% oli sitä mieltä, että opetuksessa otetaan huomioon oppilaan omat kyvyt ja taipumukset.

 

 Koulurakennusta ja koulun pihaa koskevat väitteet saivat koulujen henkilökunnalta suopeamman vastaanoton kuin viisi vuotta sitten. Koulun ilmapiiriä piti kannustavana  suunnilleen sama määrä kuin neljä vuotta sitten, eli n. 87%. Henkilökunnasta n. 77% oli jonkin verran tai täysin samaa mieltä väitteen "koulussamme vallitsee hyvä työrauha". Tässä ei ole tapahtunut muutosta verrattuna viiden vuoden takaiseen kyselyyn.

 

 Henkilökunnan vastauksissa selkeimmät muutokset ovat tapahtuneet opiskelun tuessa. Kouluissa työskentelevät joutuvat mielestään käyttämään nykyisin työssään paljon enemmän tehostetun ja erityisen tuen muotoja. Henkilökunnan mielestä erityisopetuksen tarve on selvästi käytettävissä olevaa resurssia suurempi.

 

 Tieto- ja viestintätekniikan päivittäinen käyttö opetuksessa on lisääntynyt. Henkilökunta on myös sitä mieltä, että koulu tukee oppilaan kehittymistä tietoyhteiskunnan jäseneksi. Myös koulun tietoteknisiä laitteita pidetään ajanmukaisempana kuin aiemmin. Toki liki 30% ajattelee näissä olevan parantamisen varaa. Kodin ja koulun yhteydenpidon tavoissa on mielenkiintoinen ero henkilökunnan ja huoltajien välillä. Molemmat ryhmät pitävät Wilmaa selvästi toimivimpana, mutta liki 80% henkilökunnasta piti seuraavaksi parhaana puhelua. Huoltajista puhelun toimivien yhteydenpitotapojen joukkoon nosti vain 40%.

 

 Työyhteisöön ja johtamiseen liittyvissä kysymyksissä henkilökunta katsoo tapahtuneen jonkin verran parantumista verrattuna vuoden 2016 kyselyyn. Kouluissa työskentelevät kokevat, että esim. työyhteisön ongelmia pystytään entistä paremmin käsittelemään ja ratkomaan. Huolestuttavaa kuitenkin on, että entistä useammalla henkilökunnan jäsenellä on vaikeuksia työssä jaksamisen kanssa. Yli 50% kokee, että hänen koulussaan tarvittaisiin työnohjausta. Viisi vuotta sitten vain 31% koulussa työskentelevistä ajatteli näin. Täydennyskoulutuksen tarve on myös suuri. Viisi vuotta sitten yli 2/3 henkilökunnasta ajatteli päässeensä riittävästi koulutukseen, nyt vain 44%. Toki tässä voi olla vähän myös koronan vaikutusta.

 

 Henkilökunnalta kysyttiin myös eniten huolta aiheuttavasta ilmiöstä koulussaan. Kaikkein eniten mainintoja saivat kouluakäymättömät oppilaat sekä oppilaiden uneen ja syömiseen liittyvät ongelmat. Avoimissa vastauksissa hyvin paljon nousivat esiin myös pelaaminen, vanhemmuuden puute, oppilaiden levottomuus/ keskittymisvaikeudet sekä ahdistus/ masennus. Vaikka esiin nousseet asiat ovat tuttuja valtakunnallisesta keskustelusta, on henkilökunnan huoli syytä ottaa tosissaan ja vakavasti pohtia resurssien lisäämistä kouluihin ja sen tukipalveluihin.    

 

 Liitteinä Sulkavan vastauskoonnit versus seudulliset vastaukset.

 

Valmistelija vs.yhtenäiskoulun ja lukion rehtori Marttiina Sihvola, puh 044 4175370

 

Esittelijä Hallintojohtaja Mervi Palmu

 

Päätösehdotus Peruspalvelulautakunta merkitsee kyselyn tulokset tiedoksi. 

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

Vs. rehtori Marttiina Sihvola oli paikalla tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17.40 - 17.53.

Mari Hiltunen poistui kokouksesta klo 17.53.